Remove from the list |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Remove from the comparison |
Image |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozsah absolutní datace (EN) |
|
14th-15th century |
|
|
|
|
|
|
around 1500 |
1st half of the 16th century |
Přístupová práva |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
CC BY-NC-SA 4.0 |
Kategorie artefaktu |
figurine |
floor tile |
figurine |
figurine |
figurine |
figurine |
figurine |
figurine |
stove tile |
stove tile |
ID artefaktu |
TKS_F4F_045 |
56/05–105/7 |
TKS_F170J_212 |
TKS_F170J_003 |
TKS_F170J_212 |
TKS_F170K_324 |
TKS_F4C_074 |
TKS_F4C_063A |
1954/328 |
10/14 A1488 |
Autor 3D modelů |
Vojtěch Nosek |
|
Vojtěch Nosek |
Vojtěch Nosek |
Vojtěch Nosek |
Vojtěch Nosek |
Vojtěch Nosek |
Vojtěch Nosek |
|
|
Autor výzkumných dat |
Ludmila Kaňáková |
Irena Loskotová |
Ludmila Kaňáková |
Ludmila Kaňáková |
Ludmila Kaňáková |
Ludmila Kaňáková |
Ludmila Kaňáková |
Ludmila Kaňáková |
Irena Loskotová |
Irena Loskotová |
Popis (EN) |
mesial leg fragment |
Vegetal motif creating a quarter of an ornament (quarter segment of a circle). |
R half of pelvis from waist to lap |
L half from waist to lap, well formed suprailiac groove, 2 accidental notches |
R half of pelvis from waist to lap |
cyllindric arm lower fragment, lightly bent, probably L arm |
ball shaped head with thick neck |
bent arm |
Hunting scene with a deer looking back at the tree with sitting bird, with hound’s head at the foreleg; the scene is bordered by vegetation with drop-shaped leaves |
Adoration of Christ – Virgin Mary, with her hands clasped in prayer, kneeling on a segmental arch of a tracery and leaning toward the blessing Baby Jesus laying in the hay. A building with window can be seen in the background, and three angels with a book are placed in the upper right corner. |
Feature ID |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
Finding context (localization) |
x_x_4F |
|
A_3h_170J |
A_3h_170J |
A_3h_170J |
A_4g_170K |
C_x_4C |
x_x_4C |
|
|
Nálezový kontext (typ) |
|
household waste |
|
|
|
|
|
|
household waste |
household waste |
Literatura |
|
Holub, P. – Hložek, M. 2021: Reliéfní dlaždice – Relief floor tiles. In: Zdroje a šíření vybraných komodit keramické produkce vrcholného a pozdního středověku – Sources and Distribution of Selected High and Late Medieval Pottery Products (Loskotová, I. ed.), Tab. 1, ID D5. Brno. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9920-2021 |
|
|
|
|
|
|
Tymonová, M., 2009: Středověké reliéfní kachle jako pramen hmotné kultury (Slezsko), Archaeologia historica 34, s. 214, tab. 2:12., Tymonová, M., 2011: Gotické a renesanční kachle ze slezských hradů – Gothic and Renaissance Tiles from Silesian Castles. Rkp. nepubl. disertační práce na ÚAM FF MU, Brno, s. 53–54., Hložek, M.–Tymonová, M., 2018: Středověké kachle s motivem lovu nalezené v českém Slezsku a jejich provenience, Archaeologia historica 43, 2, s. 522-523, obr. 7., Tymonová, M., 2018: Šíření kachlových motivů ve světle surovinových analýz – Verbreitung der Kachelmotive im Licht der Rohstoffanalysen, In: Kachle a kachlová kamna: sborník příspěvků z mezinárodní konference k výstavě Svět kachlových kamen, Oblastní muzeum v Mostě, 19.-20. dubna 2018 – Ofenkacheln und Kachelöfen: sammelband der Beiträge der internationalen Konferenz zur Ausstellung Die Welt der Kachelöfen, Regionales Museum in Most, 19.-20. April 2018, Šrejberová, J., ed., Ústí nad Labem, s. 131–132, obr. 12b., Tymonová, M. – Hložek, M. 2021: Lovecké scény – Hunting scenes. In: Zdroje a šíření vybraných komodit keramické produkce vrcholného a pozdního středověku – Sources and Distribution of Selected High and Late Medieval Pottery Products (Loskotová, I. ed.), Tab. 1, ID L7. Brno. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9920-2021 |
Stehlíková, D., 1999: Umělecká řemesla mezi vrcholnou gotikou a renesancí. Hesla č. 117–121. In: Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska IV.,1400–1550 , 231, Brno., Pavlík, Č.–Vitanovský, M., 2004: Encyklopedie kachlů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Ikonografický atlas reliéfů na kachlích gotiky a renesance. Praha, s. 198, 322, kat. č. 107., Jordánková, H.–Loskotová, I.,2007: Kachlová kamna pozdního středověku v Královském městě Brně. In: Brno v minulosti a dnes XX, s. 341., Tymonová, M., 2009: Středověké reliéfní kachle jako pramen hmotné kultury (Slezsko), Archaeologia historica 34, s. 187-188, tab. 1:4., Tymonová, M., 2011: Gotické a renesanční kachle ze slezských hradů – Gothic andRenaissance Tiles from Silesian Castles. Rkp. nepubl. disertační práce na ÚAM FF MU,Brno, s. 96, tab. 52/17–20, 53/1–3., Loskotová, I., 2011: Brněnské kamnové kachle období gotiky – Brno Stove Tiles in the Gothic Period. Rkp. nepubl. disertační práce na ÚAM FF MU, Brno, s. 15, obr. 6–2., Pavlík, Č., 2008: Náboženské motivy. In: Krása, která hřeje. Výběrový katalog gotických a renesančních kachlů Moravy a Slezska (Menoušková – Měřínský eds.), s. 11, 20, kat. č. 25, Loskotová, I. – Hložek, M. – Tymonová, M., 2021: Klanění mudrců – Adoration of the Magi. In: Zdroje a šíření vybraných komodit keramické produkce vrcholného a pozdního středověku – Sources and Distribution of Selected High and Late Medieval Pottery Products (Loskotová, I. ed.), Tab. 1, ID K20. Brno. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9920-2021 |
Poznámka |
|
celá - 14,5x14,5x3,5 - Ic/Ic - žlutozelená |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vlastnictví |
|
Archaia Brno z. ú. |
|
|
|
|
|
|
Slezské zemské muzeum Opava |
Vlastivědné muzeum Jesenicka |
Materiál |
|
ceramics |
|
|
|
|
|
|
ceramics |
ceramics |
Relativní datace |
Neolithic |
|
Neolithic |
Neolithic |
Neolithic |
Neolithic |
Neolithic |
Neolithic |
|
|
Lokalita |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Brno - Mendlovo náměstí |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Těšetice-Kyjovice - Sutny |
Cvilín |
Javorník, Jánský vrch |
3D specifics of shaping |
n/a |
|
2-layered, lap groove |
2-layered, suprailiac groove |
2-layered, lap groove |
n/a |
n/a |
n/a |
|
|
3D specifics of traces |
n/a |
|
n/a |
fingertrace forming the suprailiac groove |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
fingers |
fingers |
Alternativní ID |
TK045 |
|
TK212 |
TK003 |
TK212 |
TK324 |
TK074 |
TK063A |
|
|
Okruh |
|
|
|
|
|
|
|
|
hunting motifs |
adoration |
Fracture nature |
crossing original joining line |
|
both along and crossing original joining line |
both along and crossing original joining lines |
both along and crossing original joining line |
crossing original joining line |
crossing original joining line |
crossing original joining line |
|
|
Fracture preservation |
original |
|
original |
original |
original |
original |
original |
original |
|
|
MicroCT specifics |
n/a |
|
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
|
|
Painting (identified by microscopy) |
sharp edge of both red pigments (01), the brighter superpose the darker, both superpose yellow coating |
|
red on yellow pigment in lap and suprailiac groove, another red pigment over yellow on buttock |
brown-red and light red in DStretch localisations (01, 02) |
red on yellow pigment in lap and suprailiac groove, another red pigment over yellow on buttock |
yellow pigment trace in inner elbow |
red trace (01) |
white traces in inner elbow area (01) |
|
|
Painting (identified by naked eye) |
red |
|
yellow |
yellow |
yellow |
no |
no |
no |
|
|
Painting (identified in DStretch tool - mode) |
2 various red pigments (YBK) |
|
yellow coating (YBK) with red-brown traces on buttock, red in lap and suprailium (CRGB) |
red traces in hip area (CRGB) |
yellow coating (YBK) with red-brown traces on buttock, red in lap and suprailium (CRGB) |
no |
red trace on the top (CRGB) |
yellow in angle of bent elbow (YBK) |
|
|
Pigment determination |
n/a |
|
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
n/a |
|
|
Thermic cracks |
|
|
|
yes |
|
|
|
|
|
|
Wear |
impossible due conservatory coating |
|
impossible due conservatory coating |
impossible due conservatory coating |
impossible due conservatory coating |
impossible due conservatory coating |
impossible due conservatory coating |
impossible due conservatory coating |
|
|